Winkelen in het woonzorgcentrum

Heel wat ouderen zijn minder mobiel en worden daardoor verhinderd om buiten het woonzorgcentra inkopen te gaan doen, bijvoorbeeld voor nieuwe kleding, of versnaperingen voor bij het  bezoek.
Vaak wordt dit opgelost door familieleden, vrienden of zelfs personeel dat hierbij een handje toesteekt.
Een aantal woonzorgcentra heeft hier echter nog iets beters op gevonden: wanneer de bewoners niet meer in staat zijn om zich naar de buitenwereld te begeven, halen ze de buitenwereld gewoon naar de bewoners!

O’Lijf en Zapatta shoes
In Sint-Lucia komen verschillende keren per jaar kledingverkopers met hun collectie naar het woonzorgcentrum.
In de ontmoetingsruimte lijkt een soort marktje te ontstaan met verschillende kramen.
O’Lijf verkoopt er comfortabel ondergoed en nachtmode voor ouderen, Zapatta shoes vult aan met aangepast schoeisel.
Op deze manier hebben de ouderen alsnog de mogelijkheid om zélf te kiezen uit het assortiment. (G. Delanoy, persoonlijke communicatie, 27 april 2016; G. Lauriks, persoonlijke communicatie, 27 april 2016).

De verkoopsters van O’Lijf en Zapatta shoes hebben zelf een verleden in de zorg, en zijn dus ervaringsdeskundigen.
Naast het feit dat een dergelijke ‘verkoop aan huis’ de autonomie van de bewoners in stand helpt te houden, zit er nog veel meer achter, vertellen ze.
Bij de kledinglijn ligt de focus op comfort en staat het commerciële aspect meer op de achtergrond. Zo hebben de beha’s die O’Lijf verkoopt bijvoorbeeld geen beugels.
De gedachte hierachter is dat de beugels soms los kunnen komen en wondjes kunnen veroorzaken in de huid.
Ouderen met dementie zijn niet altijd in staat dit te communiceren, waardoor de verzorgenden het vaak pas ’s avonds merken tijdens het omkleden, wanneer het al te laat is.
De collectie van Zapatta shoes bevat dan weer schoenen die uitsluitend uit zachte stof bestaan.
Steeds meer ouderen lijden aan diabetes en hebben daardoor wel eens wondjes. Door de zachte stof wordt dit risico verminderd en ervaren ze minder pijn.
Dergelijke aspecten bevorderen de kwaliteit van leven van de bewoners (G. Delanoy, persoonlijke communicatie, 27 april 2016; G. Lauriks, persoonlijke communicatie, 27 april 2016).

Indien u meer informatie wenst kunt u een kijkje nemen op de website van O’Lijf of Zapatta shoes.

Mobiel winkeltje
In woonzorgcentrum De Lisdodde (Mechelen, België) zagen we een vergelijkbaar voorbeeld.
De bewoners krijgen driemaal per dag een maaltijd aangeboden, maar deze worden op vaste tijdstippen geserveerd en er is een vast menu.
Men is zich ervan bewust dat de mensen ’s avonds voor de televisie graag een snackje eten, maar dat ze hun dessert bijvoorbeeld al hebben opgegeten of misschien niet lusten.
Niet alle bewoners zijn echter mobiel genoeg om zelf boodschappen te gaan doen. Daarom gaat het personeel regelmatig rond met een mobiel winkeltje.
Op deze manier hebben de bewoners alsnog de mogelijkheid om zelf te kiezen welke dessertjes ze eten en wanneer (A. Schoovaerts, persoonlijke communicatie, 11 april 2016).


Klik hier voor 'Ouderen aan het woord over winkelen'

 

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren